INTK

Velkommen til INTK

Frydenlund skole har i mange år vært mottakskole for mineroritetsspråklige elever. Det vil si at skolen tar imot elever (1.-7.kl) fra forskjellige land. Det kan være asylsøkere, flyktninger, arbeidsinnvandrere og familiegjenforeninger. 

Alle skolene i Narvik kommune har minoritetsspråklige elever, men det er vår skole som har de fleste og har bygget opp en god kompetanse og erfaring på feltet. Skolen har egen fagveileder som organiserer tilbudet, skaffer to-språklige assistenter, kartlegger elever og er ansvarlig for særskilt norsk undervisning.

I 2018 har skolen ca. 16% elever med innvandringsbakgrunn. Det er elever fra over 20 nasjoner med mange forskjellige morsmål. 

Den internasjonale klassen (INTK) har 3 grupper. Det varieres fra gruppe til gruppe, men i år får elever fra 4 til 10 timer særskilt norsk i uka. I tillegg kommer timer med to-språklige assistenter. I 2018 har vi assistenter med arabisk, russisk og somali språk. 

Førsteklasse – elever går direkte til sine ordinære klasser, men får etter behov støtte på morsmålet og/eller timer for å delta i begrepsgruppen.

I følge Opplæringsloven har minoritetsspråklige elever ved behov og etter foreldrenes ønske rett til særskilt språkopplæring. Dette gjelder først og fremst særskilt norskopplæring. I tillegg kan elever få støtte med to-språklige assistenter og/eller morsmålsopplæring. 

Særskilt norsk opplæring værer i 1-2 skoleår, elever kartlegges både i starten og underveis.

Skolen har utarbeidet Rutiner for Internasjonal klasse (INTK) med begrepsforklaring, kartleggingsprosedyrer og Lovverket. I 2019 kommer Narvik kommune sine oppdaterte rutiner, som blir å gjelde for alle skoler i kommunnen.

Mottakskolen hjelper alle skolene med kartlegging, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring, veiledning og organisering av særskilt norsk opplæring. 

Foresatte som ønsker mer informasjon må gjerne komme innom skolen eller ringe oss.

Hilsen Olga

Fagveileder INTK

Aktuelt

Begrepsinnlæring hos INTK

Publisert 10 februar 2021

Gruppa B i INTK (1.-2.klassinger) jobber mye med begrepsinnlæring, hvor elever lærer temaord ut i fra Kartleggingsprøve for minoritetsspråklige skolestartere, Trondheim kommune, 2009. 

I januar jobbet elever med tema kroppen. Mange nye ord ble lært mens gruppa laget plakat, begrepssang, hadde klippe- og lime oppgaver. Elevene sorterte bilder med kroppsord, skrev disse i hefter og på plakater. Til slutt lærte elevene “Hode, skulder, kne og tå” - sangen med mange vers. LEXIN ble brukt for å finne ord på mange forskjellige morsmål. Tospråklige lærere og foresatte hjalp til slik at alle elevene fikk prøve å synge på sitt førstespråk. Det var vanskelig å tilpasse ordene til den norske melodien, men det gikk bra. Til slutt lærte elever sangen på engelsk. Det passet veldig bra fordi 2.klasser jobbet med det temaet i engelsk. Elevene likte veldig godt å synge på norsk-morsmål-engelsk om hverandre. 

Her er et eksempel på swahili:


Kichwa, mabega, magoti, vidole, magoti vidole

kichwa, mabega, magoti, vidole,  magoti, vidole,

macho, sikio, pua, mdomo.

Kichwa, mabega, magoti, vidole, magoti vidole


Kichwa- Hode

Mabega- Skuldre

Magoti- Kne

Vidole- Tå

Macho- Øyne

Sikio- Øre

Pua- Nese

Mdomo-Munn.


Her er sangen på russisk: 

Голова, плечо, коленках, пальцы на ноге

Голова, плечо, коленках, пальцы на ноге.

Глазки, ушки, щёчки и носы

Голова, плечо, коленка, пальцы на ноге.


Pepperkakebaking hos INTK.

Tirsdag 9 desember 2019

Tradisjonen tro har det også i år vært pepperkakebaking i internasjonalklasse. Som dere ser av bildene har elevene hatt det veldig gøy og kost seg. Se flere bilder her.

INTK høstfest (internasjonal klasse)

Tirsdag 15 oktober 2019

INTK hadde høst som tema i uke 40-41. Elever har lært mange nye begreper og høstens kjennetegn.

Tema ble avsluttet med en høstfest. Vi har laget programmet selv, hadde underholdning og god mat fra forskjellige land.

Elever har også lært å lage invitasjoner og hvordan vi kan dekke et festbord. 

Gruppa B var ute og plukket høstblader til pynt, mens gruppa A laget pynt selv.

Her er flere bilder.

Sommeravslutning på INTK

Mandag 17 juni 2019

INTK hadde avslutning for skoleåret 2018-19. To elever avslutter i 7. klasse og flytter over til Narvik ungdomsskole til høsten. 

Vi hadde flere aktiviteter sist uke: vi var på Krigsmuseum i Narvik, ute på byen og hørte Forsvaret sitt orkesteret, spiste is og lekte i Lekeparken. 

Mange av INTK-elever var med i Fargespill i Narvik i år. De danset for publikum i Elvedalen med mange foreldre til stedet. 

På skolen ryddet vi klasserommet, spiste mat og kaker fra forskjellige land og danset litt.

God sommer!

Hilsen Olga og Kristine 

Se flere bilder her

INTK har jobbet med tema MAT i Norge og i verden. 

2 mars 2010

Elever fikk lære nye ord, jobbe med forskjellige oppgaver, besøke Rema 1000  butikk og lese om mat i Norge. 

Alle smakte på frukt og grønnsaker for å lære adjektiver "søt", "sur", "bitter", "sterk".

For å avslutte tema, kom alle på skolen med retter fra hjemlandet sitt. Vi hadde arabisk, laotisk, russisk, somalisk, norsk og kinesisk mat. Det smakte godt.

Skidag på INTK

18 februar 2019

Rett etter Juleferien hadde Intk første skiturdag i skolegården. For de fleste av elevene var det første gang de fikk prøve ski. 

Elevene  hadde det veldig gøy på skidagen som dere kan se av bildene.

Fagveileder/lærer INTK

Olga Thorstensen

olga.thorstensen@narvikskolen.no

Telefon: 76 91 25 60